DEEL 2 -Blended learning: Voortdurend evalueren en bijsturen met IMPACT

Hoe starten met Blended Learning? De Opleidingscoach interviewde Sandra De Milliano, digital innovator en ervaren blended learning expert. Lees hier het 2e deel van het interview over het IMPACT model.

Reserveer alvast 29  november. Dan organiseert De Opleidingscoach, samen met Sandra De Milliano, de ééndaagse opleiding  Selfiedeo, meer leer-impact met video.

In jouw webinar ‘Start to blend’ heb je het uitgebreid over de 6 stappen van het IMPACT model. Is dit model toepasbaar in elke organisatie?

Sandra: Het IMPACT model is zeker toepasbaar in elke organisatie. Het is een agile framework dat ik o.a. gebruik bij de ontwikkeling van de Blended Learning Roadmap. De invulling kan flexibel aangepast worden naargelang de grootte van de organisatie, beschikbare middelen en mensen, en het toepassingsdomein: leertrajecten, interne communicatie, content marketing of externe communicatie.

Het IMPACT model is ontwikkeld vanuit de praktijk. 3 jaar geleden heb ik een aantal bedrijven onderzocht die succesvol waren bij het inzetten van digitale tools, interactieve video en live webinar bij blended leren en online communiceren. Die strategieën heb ik vervolgens vergeleken met wat niet-succesvolle bedrijven doen. Uit dit onderzoek zijn een aantal kritische factoren gekomen: 6 stappen die je moet nemen als je succesvol aan de slag wil gaan met blended of flipped learning. IMPACT is het acroniem voor die 6 stappen. I staat voor Identification, het helder krijgen van een aantal parameters en duidelijk antwoord op de waarom-vraag. M staat voor Mailing, het actief betrekken van de deelnemers van bij het begin door o.a. informeren en input vragen. P staat voor Preparation, de voorbereiding en ontwikkeling van de inhoud en vorm van het leertraject. Naast de traditionele slides, visuals en checklists kan hierbij ook gebruik gemaakt worden van interactieve video, webinars, virtual en augmented reality, gamification… A staat voor Action, het actieve leermoment. Dit kan in classroom of digitaal zijn of een combinatie van beide. In het geval van webinars of webcasts is dit de live broadcast. C staat voor continuity. Het leren gaat verder na het leermoment. Een social platform met on-demand micro-learnings en q&a video’s is hierbij zeer effectief. T, tweaking tenslotte staat voor doorlopend evalueren, leren en bijsturen.

Bedrijven demotiveren medewerkers om digitaal aan de slag te gaan

Hoe wordt dit IMPACT model gebruikt in de praktijk? Kan je een concreet voorbeeld geven?

Sandra: Het IMPACT model geeft je handvaten om stapsgewijs en doelgericht een blended leertraject te ontwikkelen. Veel bedrijven maken het veel te ingewikkeld waardoor er niks gebeurt. Ik denk bijvoorbeeld aan een business school die aan het ‘onderzoeken’ is hoe ze video en webinars kunnen inzetten. We zijn intussen 3 jaar verder en er is nog geen enkele webinar uitgezonden of geen enkele MOOC opgenomen. En zo ken ik nog wel een aantal bedrijven die jaren “bezig” zijn met als enig merkbaar resultaat dat de medewerkers hun motivatie verliezen om met digitale tools aan de slag te gaan. Dat is heel jammer. De enige manier om uit te zoeken of iets werkt is ermee aan de slag gaan en van daaruit evalueren, professionaliseren en bijsturen. Het meest eenvoudige is om te vertrekken met de mensen en de middelen die je hebt. Heel concreet denk ik nu aan een verzekeringsmaatschappij die webinars wou gaan inzetten om de makelaars op te leiden vanop afstand. De waarom in deze case was heel duidelijk. Makelaars kwamen niet meer naar de dagopleidingen in Brussel en de betrokkenheid was zeer laag geworden. Ook de opleidingen van halve dagen in de provinciale centra trokken steeds minder deelnemers. De makelaars waren dus minder op de hoogte, minder betrokken en als gevolg daarvan werd er enerzijds minder verkocht en anderzijds meer beroep gedaan op de experten van de maatschappij die via de telefoon en de mail werden overspoeld met dringende vragen van de makelaars.

 Opnamestudio’s worden centraal bediend vanop afstand

We hebben hiervoor een blended programma uitgewerkt waarbij in een eerste fase de opleidingen van een halve dag werden opgenomen en online ter beschikking gesteld in een database die makkelijk doorzoekbaar was op o.a. trefwoorden en woorden uit de powerpoint. Makelaars konden hierin snel vinden wat ze moesten weten waardoor het aantal dringende telefoontjes naar de experten van de maatschappij langzaamaan verminderde. Met de mensen en middelen die hierdoor vrijkwamen zijn we in een tweede fase maandelijks een live studiowebinar gaan organiseren waar o.a. veelgestelde vragen aan bod kwamen aangevuld met een best practice van een makelaar. Hiermee zagen we niet alleen de betrokkenheid maar ook de kennis van de makelaars systematisch toenemen. We zitten nu in de derde fase waarin de kennisdatabank verder wordt aangevuld met korte video’s over veelgestelde vragen of product updates. De experten van de bank hebben een script- en cameratraining gekregen zodat ze kort een krachtig hun verhaal kunnen brengen voor de camera. In de hoofdzetel van de verzekeringsmaatschappij is een opnamestudio gebouwd waar deze video’s of micro-webinars professioneel kunnen worden opgenomen. Deze  opnamestudio wordt nu zo vaak gebruikt dat er in een volgende fase plannen zijn om in elke provincie een  opnamestudio in te richten. Met de technologie van vandaag kan de technicus in Brussel perfect vanop afstand de opnames bedienen in de regionale opnamestudio’s.

Het IMPACT model is dus ook een agile systeem in die zin dat het vertrekt van wat er is en telkens een stap verder gaat richting het einddoel: optimale blending en digitalisering van leren en communiceren.

Kom in het volgende deel meer te weten over het maken van leervideo’s en hoe je hier concreet mee aan de slag kan!

To be continued…

Wil je alvast meer weten over onze opleiding ‘Meer leer-impact met video’, klik hier

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s