DEEL 3 – Blended learning: Iedereen kan een goede leervideo maken met de mobile

video-player

Hoe starten met Blended Learning? De Opleidingscoach interviewde Sandra De Milliano, digital innovator en ervaren blended learning expert. Lees hier het 3e deel van het interview over hoe je concreet met video aan de slag gaat binnen de organisatie.

Hoe begin je met video bij blended leertrajecten? Wat zijn de eerste stappen en welke stappen hou je beter voor het einde?

Sandra: Het komt erop aan om gewoon te beginnen, gewoon doen. De LMS is niet geschikt, onze trainers zijn er niet klaar voor, we hebben hier geen ervaring mee, we hebben geen budget, IT beslist hierover… het zijn allemaal excuses. Kies gewoon een project en begin klein. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone of een tablet. Met de juiste apps kan je hiermee al heel laagdrempelig goede leervideo’s maken. Ikzelf ben zo’n 10 jaar geleden als trainer begonnen met het inzetten van video bij mijn leiderschapstrainingen. Ik ben begonnen met korte Q&A video’s voor het follow-up traject. Dit zorgde ervoor dat de deelnemers het geleerde gingen herhalen, verdiepen en ook meer gingen toepassen. Dan ben ik voorbereidende video’s gaan opnemen om de deelnemers warm te maken voor mijn opleidingen. Het resultaat was dat deelnemers stukken gemotiveerder aankwamen, beter voorbereid waren en dat ze het gevoel hadden dat ze mij al kenden. Dit spaarde mij heel wat tijd bij de kennismakingsronde en inleiding. Later ben ik ook leervideo’s gaan inzetten als introductie in de materie en om alvast voorbereidende opdrachten mee te geven. Zo kon ik tijdens de classroom nog meer tijd vrij maken voor uitwisseling en inoefenen van de materie. De deelnemers leren meer en voor mezelf was het ook heel leuk dat ik de ‘theorie’ niet elke keer opnieuw moest geven. Voor mij is blended learning een win-win-win. Win voor de deelnemer, win voor de trainer en ook win voor de organisatie. Dus vandaag mee beginnen zou ik zeggen.

Video’s voor je blended leertrajecten op HRD.tv

Naast je activiteiten als blended learning consultant en webinartrainer ben je recentelijk HRD.tv opgestart.  Dit is een gratis online tv-kanaal voor HRD professionals. Hoe werkt dat?

Ook al werk ik intussen bijna 15 jaar als consultant en trainer in het bedrijfsleven, mijn roots liggen bij het tv-nieuws en in mijn hart ben ik nog altijd een journalist/eindredacteur die wil informeren en waardevolle kennis delen. HRD.tv is dan ook een initiatief zonder winstoogmerk, iedereen kan gratis registreren en alle video’s, webinars en webcasts bekijken.  Ik moedig HRD professionals en trainers ook aan om die video’s te gebruiken tijdens hun trainingen of in een blended natraject.  Bedoeling is dat we op HRD.tv meer en meer video’s gaan publiceren over alle mogelijke onderwerpen die ook in corporate academies aan bod komen. Dat ga ik uiteraard niet alleen doen. HRD.tv is een open en een sociaal systeem. Enerzijds vind je er de co-producties die we realiseren in samenwerking met partners zoals de live webcast van keynote speakers op HR events of een videoreeks die we maken in samenwerking met HRD netwerken.  Anderzijds verzamelen we op HRD.tv  ook bestaande videocontent van universiteiten en  Business Schools, publieke content zoals interessante TedTalks of zelfgemaakte video’s van onze leden. Elke HRD professional is welkom om zelf content video’s te maken en te publiceren op HRD.tv. Niets is zo inspirerend als andere professionals en experten hun verhaal en best practices zien vertellen.

In het laatste deel van dit interview geeft Sandra tot slot nog enkele tips mee die je helpen om concreet aan de slag te gaan met blended learning!

Graag tot morgen voor het laatste deel….

Geef een reactie

